usterki lpg

Najczęstsze awarie instalacji LPG

Instalacja LPG z biegiem czasu może ulec zużyciu pod wpływem regularnej eksploatacji. Warto przekonać się, jakie są najczęstsze usterki instalacji samochodowych LPG i jak im zapobiegać.

Najczęstsze usterki w instalacjach samochodowych LPG

  • Gasnący silnik po przełączeniu na benzynę. To zdecydowanie najczęstszy problem, jaki pojawia się w przypadku pojazdów LPG. Przyczyną takich problemów może być nieprawidłowy montaż układu. Błąd pojawia się w wyniku tego, że gazownik ustalił jako normę warunki spalania dla LPG takie same jak dla benzyny, ale w praktyce te wartości różnią się od siebie. W takim przypadku instalacje samochodowe LPG powinny być sprawdzone w profesjonalnym warsztacie. Dzięki temu możliwa będzie szybka identyfikacja problemu i ewentualna naprawa.
  • Szarpanie lub nierówna praca silnika. Tego rodzaju problemu zwykle wynikają z uszkodzenia jednego z podzespołów wykonawczych, czyli reduktora lub wtryskiwacza. W konsekwencji może dojść do zwiększonego zużycia paliwa i spadku mocy silnika. Niezbędne będzie wykonanie komputerowej diagnostyki. Kłopoty z układem zasilania gazem mogą być związane z zatkanym filtrem gazu lub powietrza. Gdy zatkany jest filtr powietrza, zwykle pojawiają się również specyficzne strzały w kolektorze dolotowym, a w przypadku zużycia filtra gazu – trudności z odpaleniem jednostki napędowej.
  • Kłopoty z reduktorem. Najważniejszym problemem reduktora jest częste przełączanie się instalacji LPG na benzynę (szczególnie podczas przyspieszania). Jest to związane z faktem, że niesprawny reduktor nie jest w stanie dostarczać do układu odpowiedniej ilości gazu i utrzymać zadane ciśnienie, a sterownik LPG odczytuje te spadki jako brak gazu w zbiorniku i automatycznie przełącza auto na zasilanie benzynowe. Innym problemem jest spadek wydajności cieplnej reduktora. Podczas intensywnej pracy nie jest on w stanie podgrzać rozprężonego gazu do odpowiedniej temperatury, w wyniku czego dochodzi do zwiększonego zużycia gazu. W obu przypadkach reduktor należy zregenerować lub wymienić na nowy.